5/5 - (1 vote)

Chociaż hale stalowe kojarzą się głównie z wielkopowierzchniowymi magazynami i centrami logistycznymi, służą również do innych celów. Odpowiednio zaprojektowane sprawdzają się jako obiekty produkcyjne, handlowe czy widowiskowo-sportowe. Mogą również pełnić funkcję garaży lub hangarów dla samolotów, autobusów albo maszyn rolniczych. Jak buduje się hale garażowe?

Hale stalowe wykorzystywane są przez firmy działające w wielu branżach. Buduje się je dla przedsiębiorstw zajmujących się magazynowaniem, produkcją, rolnictwem oraz handlem. Odpowiednio zaprojektowane, mogą służyć również jako obiekty widowiskowo-sportowe, hale chłodu i mroźni, hale logistyczne z przestrzenią biurową czy garaże dla różnego typu maszyn. Jak tworzy się te ostatnie?

Hale garażowe – wybór działki

Zanim w ogóle przystąpi się do przygotowywania projektu, trzeba wybrać odpowiednią działkę. Przy wyborze działki należy zwrócić uwagę na lokalizację, wymiary, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo warunki zabudowy, warunki wodne, przyłączeniowe oraz badania gruntowe. Te wszystkie elementy mają znaczenie wtedy, gdy przechodzi się do tworzenia koncepcji architektonicznej.

Dokładnie przeznaczenie obiektu

Projektant, który przygotowuje hale przemysłowe, w tym hale garażowe musi poznać dokładne przeznaczenie obiektu. Jeśli budynek ma służyć wyłącznie do przechowywania sprzętu, np. samochodów, maszyn rolniczych albo podestów ruchomych, nie trzeba uwzględniać dodatkowego ogrzewania ani stosować zaawansowanych systemów obudowy – wystarczy blacha trapezowa i blacha dachowa z powłoką antykondensacyjną, żeby zapobiegać skraplaniu się pary wodnej. Jeżeli zaś w obiekcie będą pracować ludzie, np. mechanicy wykonujący niezbędne naprawy, należy zadbać o odpowiednią izolację i użyć innego rodzaju obudowy.

Rozpiętość hali garażowej

Ponadto w projekcie trzeba uwzględnić rozpiętość hali i zastosowanie lub brak podpór wewnętrznych. W sytuacji, gdy hala ma być przeznaczona do przechowywania maszyn o bardzo dużych gabarytach, podpory mogą utrudniać swobodny wjazd do budynku. Wówczas należy poszukać takich rozwiązań konstrukcyjnych, które nie wymagają dodatkowego podtrzymywania.

Trzeba jednak pamiętać, że hale bez słupów wewnętrznych są droższe w budowie.

Posadzka w halach garażowych

Ostatnim elementem, który należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia projektu hali garażowej jest posadzka. W zależności od tego, jaki sprzęt będzie przechowywany wewnątrz obiektu, stosuje się posadzkę o różnej nośności. Jeśli tonaż i gabaryty maszyn są bardzo duże, nośność posadzki również powinna być jak największa. Nośność warunkowana jest grubością posadzki, klasą zastosowanego betonu, zbrojeniem – jego ilością i rodzajem, a także podbudową znajdującą się pod posadzką.

Jeśli szukasz firmy, która projektuje i buduje hale garażowe, hale magazynowe i inne obiekty przemysłowe, sprawdź ofertę Commercecon (https://commercecon.pl). To generalny wykonawca hal działający na rynku od ponad 20 lat.