Nawierzchnie bitumiczne nazywane potocznie asfaltowymi pokrywają większość polskich dróg. Ich popularność wynika przede wszystkim z bezpieczeństwa, ceny i szybkości realizacji. Niestety asfalt po pewnym czasie ulega uszkodzeniom i wymaga naprawy. Kiedy trzeba przeprowadzić remont drogi bitumicznej?
Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, konstrukcja nawierzchni jezdni musi być tak zaprojektowana, aby jej stan graniczny nośności i przydatności nie był przekraczany w okresach eksploatacji krótszych niż 30 lat dla dróg o konstrukcji nawierzchni sztywnej, dróg klasy A i S o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej oraz 20 lat dla dróg klasy GP, G, Z, L i D o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej.
Zdarza się jednak, że konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych szybciej ulegają degradacji. Dlaczego się tak dzieje?
Co powoduje uszkodzenia nawierzchni asfaltowych?
Jest to spowodowane działaniem różnych czynników takich jak:
– nadmierne obciążenia od kół pojazdów,
– sól używana do zwalczania gołoledzi,
– produkty chemiczne pochodzące z pojazdów,
– osłabienie nośności podłoża gruntowego albo podbudowy,
– niskie i wysokie temperatury,
– obecność wody w warstwach konstrukcji,
– nieprawidłowa budowa dróg itp.
Te wszystkie kwestie przyczyniają się do powstawania uszkodzeń w nawierzchni i wymuszają konieczność przeprowadzenia remontów.
Rodzaje uszkodzeń nawierzchni bitumicznych
O jakich uszkodzeniach w przypadku dróg bitumicznych mówimy najczęściej? Nawierzchnie asfaltowe zazwyczaj ulegają pęknięciom. Mogą to być pęknięcia siatkowe o różnych długościach, szerokościach i głębokościach występujące przy krawędzi lub na środku pasa ruchu, pęknięcia pojedyncze podłużne albo pęknięcia pojedyncze poprzeczne z wykruszeniami na krawędziach lub bez wykruszeń.
Na drogach o nawierzchniach bitumicznych pojawiają się również wyboje, czyli miejsca, gdzie występuje ubytek masy warstwy jezdnej o wymiarach nie mniejszych niż 15 x 15 cm i na głębokość większą niż grubość warstwy ścieralnej, ubytki ziaren lub lepiszcza o różnej szerokości, frezowania oraz koleiny.
Część z nich nie wymaga naprawy ze względu na niską szkodliwość (np. płytkie niewielkie pęknięcia siatkowe bez wykruszeń), inne, które klasyfikowane są jako uszkodzenia o dużej szkodliwości (np. pęknięcia pojedyncze podłużne lub poprzeczne z wyraźnymi wykruszeniami) powinny być szybko wyremontowane, ponieważ stanowią zagrożenie dla uczestników ruchu.
Jak naprawia się nawierzchnie bitumiczne?
W jaki sposób wykonuje się remonty dróg asfaltowych? Roboty drogowe w zależności od rodzaju zniszczenia, wielkości i głębokości mogą obejmować naprawy cząstkowe, utrwalenia powierzchniowe, frezowanie, termoprofilowanie, remixing, recykling, nałożenie cienkiej warstwy na zimno albo na gorąco albo naprawy geosyntetyczne.
Jeśli szukasz firmy, dla której budownictwo drogowe to codzienność, sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl