7 najczęściej wymienianych części do podnośników koszowych

0
74
5/5 - (1 vote)

Podnośniki koszowe to bardzo ważne maszyny we flocie wielu firm. Służą one do bezpiecznego wykonywania prac na wysokości bez konieczności rozkładania rusztowania. Z czasem jednak poszczególne podzespoły takich urządzeń ulegają zużyciu. Które elementy podnośników koszowych wymienia się najczęściej?

1. Akumulatory do podnośników 

Wśród najczęściej wymienianych części do podnośników można wyróżnić akumulatory. Stosuje się je w pojazdach elektrycznych, gdzie zasilają one cały układ napędowy maszyny. Z czasem ulegają zużyciu i ładują się w mniejszym stopniu bądź dostarczają energię przez krótszy czas. Szybciej tracą swoje właściwości tam, gdzie są użytkowane i ładowane niezgodnie z instrukcją i/lub w niewłaściwych warunkach.

2. Węże hydrauliczne w podnośnikach

Inne części do podnośników koszowych wymieniane dość często to węże hydrauliczne. Są one narażone na pęknięcia i przecieki w związku z wysokim ciśnieniem przepływającej przez nie cieczy.  Działają również w bardzo zmiennych warunkach, które dodatkowo wywierają negatywny wpływ na trwałość węża.

3. Czujniki krańcowe do podnośników koszowych

Czujniki krańcowe mają za zadanie wykrywanie położenia kosza i rozłożenia ramion. Są narażone na uszkodzenia mechaniczne, a także zanieczyszczenia, które zaburzają ich skuteczność. Pod wpływem działania kurzu i pyłu, z czasem mogą funkcjonować gorzej, a w efekcie – wymagać wymiany. 

4. Łańcuchy i linki mechanizmu podnoszącego

Mechanizm podnoszący składa się z wielu drobnych elementów, w tym ze specjalnych łańcuchów i linek. Z czasem części te się zużywają, co nie tylko uniemożliwia podnoszenie kosza, lecz także może stanowić zagrożenie dla znajdujących się w nim osób. Z tego powodu należy regularnie kontrolować ich stan i wymieniać, zanim zupełnie przestaną pełnić swoją funkcję.

5. Złącza elektryczne jako części do podnośników koszowych

Złącza elektryczne wchodzą w skład niemal każdego pojazdu, w tym również podnośnika koszowego. Zdarza się, że ulegają one korozji, uszkodzeniom mechanicznym i awariom. Uszkodzenia takich złączy niekiedy powodują brak możliwości odpalenia silnika.

6. Opony i koła podnośnika koszowego

 Opona i kosz czerwonego podnośnika koszowego

Podnośniki koszowe są znacznie bardziej mobilne niż np. rusztowania i drabiny. Z czasem, zwłaszcza gdy pojazd jeździ po twardej, nierównej powierzchni, dochodzi do starcia zewnętrznych warstw ogumienia. Wówczas konieczna jest wymiana opon.

Do uszkodzenia kół i opon podnośników koszowych może dojść również w wyniku najechania na ostry przedmiot czy przekroczenia maksymalnego dopuszczalnego obciążenia. Na szybsze zużycie są narażone również modele wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem – mówi specjalista z firmy Gizo oferującej części zamienne do podnośników.

7. Uszczelki hydrauliczne w podnośniku koszowym

Sercem podnośnika koszowego jest układ hydrauliczny, który odpowiada za podnoszenie kosza wraz z pracownikami i narzędziami. Aby mógł on działać prawidłowo, wyposaża się go w liczne, niewielkie uszczelki, które zapewniają szczelność systemu. Powstają one z gumy, która z czasem zaczyna tracić swoje właściwości. Uszczelki trzeba więc regularnie wymieniać – w innym przypadku może dojść np. do wycieków płynów hydraulicznych.